Surat Edaran Bahagian Akaun Kkm
Borang tuntutan ba.kkm/ eklwbb pind.002 : Kaedah penghantaran sijil/ penyata/ senarai baki berkaitan dengan akaun vot, hasil, amanah, deposit, panjar wang runcit dan panjar khas ke bahagian akaun kkm: Masalah pada sebarang komponen kepada perkakasan dan perisian ict yang melibatkan hardware, software, antivirus, serangan virus/worm/spyware, security dan sebagainya. Pelan lantai aras 6 (zon a) pelan lantai aras 6 (zon b).
Pelan lantai aras 6 (zon a) pelan lantai aras 6 (zon b). Bahagian akaun aras 6, blok e7, kompleks e pusat pentadbiran kerajaan persekutuan 62590 wp putrajaya ruj. Ketua pegawai maklumat (cio) puspanita jpa. 6 tahun 2021, tarikh akhir proses dokumen kewangan tahun 2021 read more Surat edaran bahagian akaun bilangan 2 tahun 2019 Pindaan surat edaran bahagian akaun bil.
Surat Edaran Bahagian Akaun Kkm. Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh. Anda mungkin biasa dengan kebimbangan diminta menulis surat cadangan watak. Pemikiran pertama ialah biasanya "bagaimana dalam dunia anda menulis satu?" Dan pemikiran ini dengan cepat diikuti oleh soalan seperti "apa yang perlu dilakukan Saya katakan?" dan "bagaimana jika saya mengatakan perkara yang salah dan membuat orang itu kelihatan buruk?"
Ketakutan dan soalan yang tidak dijawab boleh menjadi sangat merisaukan . Anda tidak perlu risau jika anda mengenali orang yang anda tulis tentangnya.
Mulakan dengan surat
LANGKAH 1. Tarikh & Alamat
Orang yang membaca surat itu akan ingin mengetahui bahawa rujukan itu adalah terkini dan bukan dari 5 atau 10 tahun yang lalu jadi sertakan tarikhnya. Sertakan juga alamat penuh anda
LANGKAH 2: Salam
Mulakan dengan salam. Jika anda tahu nama penuh orang yang ditujukan surat itu, gunakannya. Profesionalisme dan kredibiliti surat anda akan dipertingkatkan dengan menggunakan nama pertama dan nama keluarga mereka.
Jika anda tidak tahu alamat orang yang dialamatkan, atau tidak pasti sama ada mereka adalah orang yang betul untuk menghantar surat itu, gunakan "Kepada Siapa Yang Membimbangkan". Walau bagaimanapun, jika anda tahu tajuk orang yang dituju, anda boleh menulis, sebagai contoh, "Pengarah Sumber Manusia yang dihormati" untuk memperibadikan surat itu sedikit lagi.
Elakkan menggunakan "Tuan atau Puan" serta Cik, Puan, Cik, atau Encik
Lagipun, berapa banyak kredibiliti surat anda jika anda menulis kepada "Puan Sydney Smith" hanya untuk mengetahui bahawa "Sydney Smith" adalah seorang lelaki? !
LANGKAH 3 - Pembukaan
Pembukaan biasanya perenggan hanya satu atau dua ayat. Perenggan pembukaan menerangkan siapa anda, berapa lama anda mengenali orang yang anda rujuk , dan bagaimana anda mengenali mereka.
LANGKAH 4 - Badan
Isi ialah bahagian terpenting surat. Ia boleh menjadi beberapa perenggan. Di sinilah anda membuat kes untuk orang itu anda merujuk dengan menerangkan pengalaman anda dengan mereka dan memberi contoh kualiti atau kebolehan cemerlang orang itu.
Sebaik-baiknya anda membina huruf itu sekitar 1 hingga 3 daripada kualiti terbaik orang itu. Dan cuba kekalkan kualiti ini sedikit sebanyak berkaitan.
Sebagai contoh, katakan orang yang anda tulis itu mesra, jujur, bijak, kreatif, bertanggungjawab dan rajin. Katakan mereka sedang mencari kerja penyeliaan. Seorang penyelia haruslah, antara lain, mesra (boleh bergaul dengan mudah dengan orang lain), jujur, dan bertanggungjawab. Kualiti ini adalah yang terbaik untuk membina surat anda.
Contoh-contoh ini hendaklah ringkas dan jelas, supaya pembaca dapat memahami tahan dengan mudah. Biasanya, satu perenggan tidak lebih daripada 3 ayat untuk setiap kualiti sepatutnya cukup.
Dua kata nasihat yang sangat kuat: Jangan terlalu bersemangat tentang kualiti positif orang itu semasa menulis surat cadangan watak. Jujurlah.Adalah penting untuk memahami maksud sesuatu. Orang yang akan membaca surat anda sudah menganggap bahawa penulis surat sedang "memperbesar" orang yang mereka rujuk. Untuk membuat surat anda lebih boleh dipercayai, buktikan bahawa anda mempunyai pendapat yang tinggi tentang orang itu. Anda boleh melakukan ini dengan menerangkan peristiwa yang sangat spesifik berkenaan orang yang anda rujuk.
Cara berkesan untuk mengekalkan kredibiliti dalam surat anda tanpa ia terdengar seperti gembar-gembur adalah dengan menceritakan satu atau lebih cerita pendek yang boleh dipercayai yang anda tahu secara peribadi tentang orang itu. Dalam melakukan ini, pengalaman harus menggambarkan kualiti positif seseorang. Ia sepatutnya menjadi contoh bagaimana orang itu berkelakuan.
Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh.
LANGKAH 5: Penutup
Penutupan ialah bahagian terakhir dan tidak perlu panjang. Ia meringkaskan dan mengukuhkan kepercayaan anda terhadap orang yang anda rujuk, sebab anda percaya mereka memenuhi kelayakan dan mengandungi pengesyoran sebenar anda.
Di sinilah anda boleh mengatakan sesuatu tentang diri anda dengan menyebut kredibiliti anda tentang apa yang melayakkan anda membuat penilaian terhadap keupayaan orang itu melalui jenis dan tempoh hubungan anda dengan mereka.
LANGKAH 6: The Valediction
End your letter with a valediction or complimentary closing, such as "Ikhlas".
Nama anda hendaklah ditulis dalam tiga ruang. Sertakan tajuk anda jika ia akan membantu orang yang anda tulis surat itu.
Lengkapkan surat dengan tandatangan anda.
Nota sampingan: Sertakan maklumat hubungan untuk orang yang membaca surat anda supaya mereka boleh menghubungi anda sekiranya maklumat lanjut diperlukan. Tetapi, menambah maklumat ini kadangkala boleh menjadi panggilan penghakiman.